Heraanleg Kioskplaats

Het district Hoboken zal in de volgende jaren verschillende werken uitvoeren om van Hoboken centrum een aangename en levendige ontmoetingsplek te maken voor iedereen. Eerst starten de werken aan de Kioskplaats tussen de Antwerpsesteenweg en de Kapelstraat.


Waarom heraanleggen?

  • De bestaande lange, smalle straat met verschillende barrières is onveilig, onoverzichtelijk en heeft weinig aantrekkelijke verblijfsruimte.
  • Het kruispunt aan de Berkenrodelei is omvangrijk en onveilig.
  • De tramhaltes liggen verspreid. De tramhalte op de Kioskplaats vormt een obstakel voor een open zicht op de kerk.
  • De voetpaden zijn te smal en de oversteekplaatsen te lang. Er is te weinig fietscomfort.

Doelstellingen

  • De bezoekers van Hoboken centrum zien een uitnodigende inkomzone.
  • De heraanleg moet een opwaardering zijn voor gevestigde en nieuwe commerciële doelen.
  • Het nieuwe centrum is een trefpunt: mensen komen elkaar tegen op het kerkplein of terrasjes.
  • De langgerektheid van de straat wordt doorbroken door verschillende sferen te creëren.
  • De samenhang wordt behouden door een eenvormig materiaalgebruik. 


Met deze heraanleg moet de inkom van Hoboken centrum aangenamer worden voor bewoners, handelaars en bezoekers. Er is een concept voorgesteld aan de buurt en aan de handelaars met volgende voorstellen:

  • Voor de kerk wordt een plein aangelegd en ook de kerktuin wordt vernieuwd.
  • De Kioskplaats krijgt tussen de Antwerpsesteenweg en de Kapelstraat brede voetpaden en tram, auto's en fietsen rijden samen op een vlakke rijweg.
  • De D'Urselstraat wordt enkelrichting en er komen parkeerplaatsen aan beide kanten.



Op basis van de opmerkingen die handelaars en bewoners geven, zullen de plannen worden herwerkt tot een nieuw, meer uitgewerkt voorontwerp.
De werken zijn voorzien voor het najaar 2017. Zoals steeds houden wij u op de hoogte over het verdere verloop van dit project.

Reacties

  1. De fietsers moeten tussen de trams en auto's gaan rijden? Zijn er een paar zot geworden.... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja idd, snap de redenering niet dat fietsers op dezelfde baan moeten rijden als tram en auto's. Misschien voetpad smaller maken en mooi en veilig fietspad maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o God. er kan er weer ene zn zakken vullen. Dag karige parkeerplaatsen voor klanten. Zoals elk dorpscentrum met winkels, wordt dit ook ontoegankelijk gemaakt. Dag winkels. Hove en boechout achterna. Familie runt het aannemersbedrijf zeker? of krijgt de stad premies van de provincie als ze districten 'vernieuwt'? allezins, tis weer zéér duidelijk dat de winkeliers net geen bal te zeggen hadden; kiezen tussen kant en wal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie verzint dit zeg? of beter; welke idioot keurt dit goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is net eerste vergadering over geweest. Gaat nog aangepast worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en weeral worden de fietsers in de kou gezet. leert men in Hoboken dan echt niets

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  8. zeveren da ze wa verder gaan moeten lopen ipv aan de deur van de zaken te kunnen staan; zou als eerste wa gehandicaptenplaatsen ver-MIN-deren !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Vergeet uw reispas en kids-ID niet!

Foto: feestelijke opening kiosk

Weinig jonge sollicitanten op jobbeurs

1 Mei wielrennen en Grote Prijs Moretus

Kioskplaats krijgt terug kiosk

Dieter Von Deurne & The Politics

Historische sprokkels: De Kermis van Hoboken van 1559

Muziek in 'ne living'

U was weer geweldig!

Met Torra wordt het zeker zomer