Cursisten Toekomstonderwijs op uitwisseling naar Dublin

Drie cursisten van cvo Toekomstonderwijs in Hoboken reizen van 24 tot 28 oktober naar Dublin om te experimenteren met zelfsturend leren. Tijdens de uitwisseling, die kadert in een Europees project tegen schooluitval, leren de deelnemers werken met de Big Question-methode.
Is ouderdom een ziekte? Waar komt armoede vandaan? Wat is cultuur? Dit zijn allemaal grote vragen uit de ‘Big Question’ databank die de nieuwsgierigheid van jongeren wil prikkelen. Cursisten Sara (20), Britt (19) en Serena (18) zijn alvast erg benieuwd. ‘Ik heb zelf altijd veel grote vragen en vind het interessant om te kijken hoe de andere deelnemers daarmee omgaan’, zegt Serena.

De Big Question-databank is geïnspireerd op het werk van professor Sugata Mitra rond Self organised learning environments (SOLEs) waar jongeren de controle over hun leerproces in handen nemen door het gebruik van het internet. De nadruk ligt op het stimuleren van de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de jongeren door hen zelf de leiding te geven over het leren.

Voor de drie cursisten is het de eerste keer dat ze naar Ierland reizen. ‘Ik kijk er naar uit om nieuwe mensen te leren kennen’, zegt Britt. Naast de sessies waarbij de deelnemers onder andere een handboek voor studenten uitwerken, is er ook tijd om kennis te maken met Dublin. En dan mag een bezoek aan de lokale pubs natuurlijk niet ontbreken.

Tijdens hun verblijf houden de cursisten een dagboek bij. Volg hun avonturen op de voet via deze website of de Facebookpagina.

Het project loopt nog tot augustus 2018 en wordt gefinancierd via het Europese programma Erasmus+. In het voorjaar volgt een tweede uitwisseling waarbij leerkrachten uit België, Groot-Brittannië, Ierland en Finland ervaringen en kennis delen.

Reacties

Populaire posts