Wat te doen met afval door stormschade?

Tijdens de nacht van 29 en 30 mei trok een zware storm over Antwerpen. Antwerpenaars die getroffen werden door het stormweer en daardoor met grof afval zitten kunnen terecht in de stedelijke containerparken.


Antwerpenaars kunnen zoals steeds met hun grofvuil en ander afval terecht in de containerparken. De toegang tot de containerparken en het binnenbrengen van de meeste fracties blijft gratis. Sinds 1 januari 2015 betalen inwoners wel om steenpuin en grofvuil binnen te brengen bij een containerpark. Grofvuil (brandbaar en niet-brandbaar) kan met een maximum 5m³/dag binnengebracht worden in de Antwerpse containerparken.

Openingsuren containerparken
De stedelijke containerparken zijn geopend op:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9 tot 17 uur
woensdag van 12 tot 20 uur
zaterdag van 8 tot 16 uur
Ze zijn gesloten op zon- en feestdagen.

Ophaling aan huis
Ophaling aan huis blijft mogelijk, maar enkel voor brandbaar grofvuil en tegen betaling.
Inwoners van de stad Antwerpen kunnen een afspraak maken voor ophaling aan huis. Schadegevallen zullen prioritair worden behandeld, hiervoor voorziet de stad in extra mankracht.

Bewoners bellen daarvoor naar het stedelijk contactcenter op het nummer 03 22 11 333.
Op de aangevraagde adressen wordt dit afval dan zo snel mogelijk opgehaald.
Afval dat klein genoeg is voor een restafvalzak, mag worden aangeboden in een witte restafvalzak van de stad Antwerpen.

Erkenning als ramp
De stad Antwerpen stuurt alle nodige informatie naar de provinciegouverneur om de storm te laten erkennen als ramp. Pas na publicatie van een Koninklijk Besluit dat de storm officieel als ramp erkent, kunnen inwoners een financiële tussenkomst aanvragen. Hiervoor dient men dan een officieel dossier in. Meer informatie staat op de website van Binnenlandse zaken: www.rampen.be (of www.calamites.be). Opgelet: dit kan pas als de storm erkend is als ramp.

Het is belangrijk om alvast voldoende bewijsmateriaal verzamelen. Dat betekent:
een inventaris opmaken van de schade;
foto’s nemen als bewijsmateriaal;
de verzekeringsmakelaar inlichten en aan hem de nodige attesten vragen (ook als de verzekering niet tussenkomt, moet u van de makelaar een attest van niet-tussenkomst krijgen);
de verzekering op de hoogte brengen (en de facturen van de gemaakte kosten bijhouden).

Reacties

Populaire posts