Hobokenaar in beeld: Tom Borremans

De naam Tom Borremans (28) doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Al kennen de fans van De Ideale Wereld hem zeker! Hij is de bedenker, zeg maar geestelijke vader, van onze nieuwste televisieheld Sociaal Incapabele Michiel. Vanuit z’n professionele habitat ‘cel 3’ staat hij ons graag te woord.

Tom Borremans


Was het een kinderdroom om van tekenen en humor je beroep te maken? 
Neen, eigenlijk niet. Al had ik als kind wel een tekentafeltje in m’n kamer waar ik uren aan spendeerde. De humor probeerde ik uit tijdens de schooluren. Op de speelplaats begon ik te improviseren met grappige verhalen tot gevolg. Zo leek het toch, want tientallen leerlingen kwamen enthousiast en lachend rond mij staan. Na m’n middelbaar ben ik eerst chemie gaan studeren. Pas in m’n derde jaar besefte ik dat ik het allemaal wat te saai vond. Nadien wist ik het zeker: ik wou archeoloog worden. Maar ook dat heb ik maar een jaar volgehouden. Veel uit het hoofd leren was niet zo m’n ding. Tijdens de examens ben ik beginnen tekenen in een schetsboekje. Toen ben ik een laatste keer gaan zagen bij ons vader en oef: ik kreeg een laatste kans. Ik trok naar Sint-Lucas in Antwerpen en studeerde er in 2013 af als, zoals ik het zelf graag noem, beeldend humorist. Tot groot jolijt van m’n ouders, broers en zussen (jawel, we zijn met 5 kinderen thuis). Vooral mama is heel trots. Vanaf de eerste dag dat ik Michiel en andere cartoons op Facebook zette, deelde zij trouw alle posts op haar eigen profiel.

Wanneer is het figuurtje Michiel tot stand gekomen?
Toen ik voor m’n eindwerk een onderzoeksvraag moest indienen. Veel studiegenoten waren bezig met beladen en diepzinnige vragen. Ik niet. Wat ik deed, was plat en oppervlakkig: ‘hoe kan ik mezelf via beeld en tekst opstellen als humorist?’. Een goed excuus trouwens om te doen waar ik zin in had. We moesten ons werk op een originele manier presenteren voor een jury. Ik stelde een partytent op met ballonnen, terrasstoelen, een lege Maxi-Cosi en een tafel met blikjes Cara Pils. De beamer lag op de grond en projecteerde vanaf daar de beelden op de partytent. Sociaal Incapabele Michiel was geboren, al heette ie toen nog Rare Mark. Ik kreeg maar een 10 op 20, maar merkte aan de reacties rondom mij dat het positief was. Reden genoeg dus om ermee door te gaan. Toen ik werkte als schoonmaker, kon ik Michiel finetunen. En dan was er opeens Woestijnvis en De Ideale Wereld: beter kon het gewoon niet worden.

Lees het hele artikel op vier.be.


Reacties

Populaire posts